Storytelling betekent het gebruiken van verhalen en mythen ter inspiratie en om van te leren. Verhalen hebben een grote betekenis zoals persoonlijke verhalen en universele verhalen die ons de weg wijzen in het leven. Ook een bedrijf kan een verhaal hebben waarin de oorspronkelijke missie belicht word.
Verhalen spreken tot het hart, verhalen raken ons, een verhaal blijft je bij.
Soms is het lastig om een missie of visie, te vinden, maar als je luistert naar de authentieke verhalen zitten ze overal in verstopt.
Ik ontdekte kort geleden dat ik altijd met verbinding van mensen met zichzelf en met de ander bezig was, toen ik al mijn activiteiten onder de loep nam. Ik ontdekte waarom ik sommige activiteiten gestopt was en waarom ik andere uitgebreid had, of weer met iets anders begonnen was. Alles wat ik ooit had gedaan had en waar ik gelukkig en succesvol in was, had met verbinding met mijn hart en met de ander te maken.
Steve Jobs zei: ‘Connecting the dots’ en dat kun je alleen achteraf doen, door alle lijntjes te verbinden en daar jouw weg als een rode draad in te herkennen.
Een andere manier om jouw missie, of doel te vinden is te luisteren naar je verlangen. Waar wordt jij blij van? Wat beweegt je? Waar loop je letterlijk warm voor? Dat vergt aandacht voor je lichaam, intuïtie en verlangens, nauw luisteren naar dat wat zich van binnen aandient en vaak ook van buitenaf naar je toekomt.
Storytelling is een heel krachtig middel om jezelf te verbinden met jouw roeping, of doel als je het zo wilt noemen.
Het is een onthullend middel om uit te vinden waar jij staat, waar jouw team zich bevindt en waar je heen wilt.
Ik werk graag met Griekse mythologie. De heldenverhalen geven het pad van ontwikkeling aan, ze vertellen over de reis van de held. Een universele reis, een reis die iedereen meerdere malen in het leven maakt.
Op het storytellingevent geef ik een workshop waarin ik het verhaal van de held Theseus als basis gebruik om te groeien. In combinatie met het GROWTH model en de talking stick leer je in deze workshop hoe je jouw authentieke verhaal van verlangen creëert.
Tex Gunning schreef een interessant artikel over storytelling in het bedrijfsleven.
Op het Storytelling Event, dag voor de trainer op 24 mei 2013 in Hilvarenbeek, leer je verschillende mogelijkheden van storytelling kennen voor de dagelijkse praktijk van trainers en coaches.
Kijk verder op onze website
Ik hoop je dan te ontmoeten.
Karen de Vries
‘Hoi Karen, Inspirerende nieuwsbrief! Gisteren ’toevallig’ met iemand kennis gemaakt die echt haar hart volgt en alleen maar doet wat ze leuk vindt, haar passie gevonden heeft. Zelf ben ik zoekende naar mijn passie, vooral op werkgebied. Van dingen organiseren, coachen en creatief bezig zijn, word ik blij en doe ik helaas veel te weinig. Jij bent voor mij een inspirerend voorbeeld :-). Ik zou in de toekomst ook graag iets in Griekenland gaan doen.’ Marleen
