Tex GunningDoor Tex Gunning

Het bedrijfsleven en verhalen ….

Op het eerste gezicht is dat niet echt een logische combinatie.
Organisaties bestaan bij de gratie van harde feiten, heldere doelen en
scherp afgebakende trajecten.
In verhalen regeert de verbeelding, is de droom leidend en betreed je een wereld
van ongekende mogelijkheden.  Twee heel verschillende werelden, inderdaad.
Maar juist daarom kunnen verhalen een waardevol instrument zijn voor leiderschap in organisaties.
Ze geven leiders namelijk een andere, heel nieuwe ingang om mensen aan te spreken en in beweging te zetten. Een goed verhaal slaat een brug tussen de facts & figures en het visioen.
Tussen het punt waar je staat en het punt waar je heen wilt. Een verhaal heeft het vermogen
om woorden tot leven te wekken en doet dat op talloze manieren. Het kan mensen wakker schudden, grote vragen stellen, schuren langs ongemak, gevoelens openbreken of lang vergeten dromen in herinnering roepen. Daardoor kan het potentieel omzetten in prestaties, onmogelijkheden in mogelijkheden.
Verhalen fungeren als spiegel. Het sleutelwoord is: herkenning. Je herkent dingen waar je in het gewone leven makkelijk langs loopt zonder ze op te merken of die je wegpoetst omdat ze pijnlijk zijn. Een verhaal kan de sluiers wegtrekken die we doorgaans over onze gevoelens heen gelegd hebben.
Een woord kan moeiteloos het laagje stof wegblazen waaronder hoop begraven ligt, en een goed gekozen beeld kan de muur omver halen die we hebben opgetrokken om onszelf achter te verstoppen.
Woorden en beelden vertolken op unieke wijze onze innerlijke stem die ons herinnert aan waar we werkelijk toe in staat zijn.

Gevoel

Verhalen raken mensen in hun hart en daarmee zijn ze een krachtig instrument voor leiders. Rechter en hoogleraar Jeanne Gaakeer zei dat heel mooi……
Lees verder: Storytelling-in-het-bedrijfsleven

Dit artikel is gepubliceerd in het boek: ‘Het verhaal van Springmuis – Storytelling als innerlijk kompas’,
door Henk Hofman, Ruud Spaargaren en Marius Gosschalk.