Jouw ideale klant zoekt jou.  Ben jij al zichtbaar voor je klant?

Voor al mijn collega’s die nog niet goed weten hoe te starten met de actieve inzet van social media.

In de onderstaande video zie je dat internet en social media enorm belangrijk geworden zijn in onze communicatie en manier van werken. Er is geen ontkomen aan. Ook voor jou zijn deze media van onschatbare waarde voor jouw bedrijf en inkomen. Zorg dat je zichtbaar bent in de social media, als je ook voor de toekomst steeds nieuwe klanten wilt aantrekken en je wilt ontwikkelen in de richting die jij wilt. Of blijf je liever wachten tot de telefoon rinkelt, maar ik verzeker je, die gaat steeds minder rinkelen. Contacten verlopen steeds meer via email, social media, events en skype.

Iedere klant heeft een ideale leverancier en iedere leverancier heeft een ideale klant.  Zorg dat je elkaar vindt. Laat jezelf zien, dat heet nu “Personal branding”. Waar sta jij voor? Wat kan iemand van jou verwachten? Waarom jij?

In dit artikel geef ik je tips over wat je kunt doen met social media en hoe je er mee kunt beginnen.
Er is op dit moment al zoveel geschreven over deze onderwerpen, dat ik je zal doorverwijzen naar pagina’s en artikelen die ik zelf heb geraadpleegd en die mij goed hebben geholpen. Niet nodig om dat allemaal weer opnieuw te beschrijven.

Hoe begin je en waarmee?
Er zijn 4 belangrijke poten onder jouw ideale gezicht op internet.

1-      Jouw (interactieve) website

2-      Jouw profiel op Linkedin

3-      Bloggen

4-      Twitter

5-      (Facebook, hyves, you tube, laat ik hier nog even buiten beschouwing)

1- Jouw website.

Daar kun je alle statische informatie schrijven en illustreren over wie jij bent en wat je doet.
Zorg er wel voor dat je up to date bent en dat er interactie mogelijk is, door bijv.een reactieformulier of reacties van klanten te plaatsen of nog beter door het te koppelen aan je weblog.( zie daarvoor punt 4). Kies een naam voor je website, waarin echte woorden voor komen die gezocht worden, of je eigen naam/bedrijfsnaam. Ppc.nl zegt helemaal niks, maar piet-praat-chinees is concreet.

2- Jouw profiel op linkedin.

Op Linkedin kun je een zakelijk profiel aanmaken, waarin je al je ervaring kunt beschrijven. Wat kun jij voor jouw klant betekenen? Waarom juist jij? Vul het profiel zo volledig mogelijk in, zodat ook Google het goed oppikt. Vergeet vooral niet een leuke foto te uploaden, niemand doet zaken met een gezichtsloze.
Wordt lid van groepen en discussieer mee. Dat is de manier om te geven en te delen. Bovendien breid je op die manier al je netwerk uit, want de mensen met wie jij een interessante discussie hebt, wil je wel uitnodigen in je netwerk.

Tips voor je linkedin profiel. http://www.ernohannink.nl/beginnen-op-linkedin-een-online-netwerk-opbouwen/
http://litips.wordpress.com/2010/

3- Bloggen.

Bloggen= artikelen schrijven op internet over jouw expertise/passie.

“Moet ik nu gaan schrijven?” Hoor ik je denken. “Waarom dan? En waarover dan? En voor wie dan? En hoe vaak dan?” Allemaal zeer relevante vragen.

Waarom dan?
1- Omdat je het leuk vind om kennis te delen.
2- Omdat je het leuk vind om te schrijven
3- Om jouw specifieke kennis en interesse kenbaar te maken aan anderen. Daarmee onthul je iets van jezelf en geef je vertrouwen. Daarmee trek je bezoekers en toekomstige klanten aan.

Bloggen is een manier om jouw expertise te laten zien. Waar heb jij verstand van, waar ben jij enthousiast over? Deze kennis/inzichten/ervaringen kun je delen op internet. Er is een wereldwijd publiek en er zijn mensen die jouw verhalen interessant vinden. Zo maak je jezelf zichtbaar, zo weet jouw potentiële klant wie jij bent en dat ze dus jou en alleen jou moet hebben voor het werk.
In een blog hoef je niet alles zelf te schrijven. Je kunt ook verwijzen naar berichten van anderen, video’s plaatsen, foto’s, alles eigenlijk waarvan jij denkt dat jouw ideale klant dat interessant vind.

En waarover dan? En voor wie dan? En hoe vaak dan?
Over alles wat jou inspireert, over alles waar jij veel kennis van hebt, over alles wat jij maar wilt. Wil je er echter klanten mee aantrekken, zorg dan dat je voor een specifieke doelgroep schrijft.
Bedenk jouw ideale klant en schrijf voor haar/hem. Vaak wordt geschreven dat je regelmatig moet bloggen, bijv. 1 x per week, of iedere dag.
Dat is goed voor de linkerhersenhelftmensen vind ik . Ik heb de vrijheid nodig om mijn impulsen te volgen.
Ik blog wanneer ik zin en tijd heb, regelmatig onregelmatig. Nu is een interval van vele maanden niet handig, maar voor mij hoeft het echt niet iedere week. Er komt bij iedereen sowieso al teveel informatie binnen elke dag.
Lees ter inspiratie eens blogs van anderen over jouw favoriete onderwerpen.

Hoe dan?
Voor een blog kun je bijv. wordpress.com gebruiken. Dat is een gratis open-source programma dat zeer vriendelijk toegankelijk is. Als je nog geen eigen website hebt, dan kun je van wordpress ook je eigen site maken.
Wordpress.org levert ook een blogsite, die je kunt downloaden en op je eigen naam, bij je eigen server kunt zetten. Daarvoor is wel enige vaardigheid met websites nodig.
Handige links:http://www.contentgirls.nl/2009/03/wordpress-deel-1-voorbereiding/
http://nl.wordpress.org/
http://nl.wordpress.com/

4- Twitter

Op twitter kun je een bericht van 140 tekens schrijven dat naar al je volgers gaat. Vergelijk het met een sms-bericht, alleen gaat het naar veel meer mensen tegelijk. Zeker als iemand jouw bericht doorstuurt, kun je in 1 keer wel duizenden mensen bereiken. Twitter hoort bij de top van de social media. Het is dus ook interactief. Je stuurt niet alleen berichten de wereld in, je reageert ook op anderen, je stelt vragen, je beantwoord vragen. Zo bouw je een plezierig netwerk op. Over twitter wordt al veel geschreven. Ik zeg: begin gewoon en lees wat blogs, dan vind je vanzelf je weg erin.

http://www.twittertips.nl/
http://carriere.blog.nl/management/2010/04/29/win-zakelijk-twitteren-voor-beginners
http://robvandenborne.com/17-handige-twitter-tips/

5- Facebook, Hyves, You tube en nog veel meer.

Ook deze netwerken zijn van belang. Je kunt natuurlijk kiezen welk netwerk je voor welk gezelschap gebruikt, maar evengoed kun je een persoonlijke/zakelijke mix maken. Je oude schoolvrienden hebben misschien wel een positie die voor jou van nut kan zijn. Ik laat deze netwerken nu even buiten beschouwing, omdat de voorgaande  4 punten voor een beginner al een hele kluif zijn.

Tip Top Links

Personal branding met social media:
http://www.frankwatching.com/archive/2010/08/11/personal-branding-met-social-media/
http://www.makingsense.nl

“Laat de klant naar jou komen” van Erno Hannink. In dit boek staat alles wat je wilt leren om jouw gezicht op internet vorm te geven.: Bestel hier het boek: https://www.karendevries.nl/literatuur/

Tips voor ZZP-ers: Blog voor vrije werkers: http://www.sayebusiness.nl/
Wie is je ideale klant:http://meeradvies.wordpress.com/2010/09/02/wie-is-je-ideale-klant/

Begin meteen!
Bepaal je doel, maak een plan.

Mijn doel is om nieuwe klanten aan te trekken, om inspirator te zijn op bijeenkomsten waarbij ik speelse werkvormen kan inzetten voor bewustwording. Dat kan als actrice of als docent drama.

Kost dat allemaal niet heel veel tijd? Ja en nee, het kost tijd, maar net zoveel als jij zelf wilt. En als je er plezier in hebt, is tijd geen obstakel meer.

Het hoeft ook niet meteen allemaal af. Neem er ruim de tijd voor. Je kunt jezelf bijvoorbeeld het doel stellen om in 1 jaar een website, een blog en 3 verschillende social media onder de knie te hebben.

Maak een plan. Plan bijv. iedere week 1 dagdeel in om er aan te werken, of doe zoals ik, benut de stille periodes om aan je doel te werken. Nu kost het me iedere dag een 1 uur om de social media te scannen op interessante onderwerpen/discussies en daarop te reageren en vragen te beantwoorden, en te linken. Ik schrijf onregelmatig blogs, omdat ik het leuk vind.

1 jaar geleden begon ik op Twitter. In het voorjaar van 2010 maakte ik, toen het heel rustig was in het werkveld, de website met speelse werkvormen en mijn blog. Linkedin? weet ik niet meer wanneer ik dat begon. Facebook ben ik dit voorjaar begonnen.

Resultaat: Nieuwe opdrachtgevers, leuke opdrachten zoals inspirator van bijeenkomsten, waarin ik al mijn expertise kwijt kan en creatief kan zijn.Veel nieuwe contacten, dus veel potentie.

Ik wens jou ook veel ideale klanten.