Persoonlijk op social media1-“Someone”
Anonimiteit is niet bevorderend voor een vertrouwd contact.
Op de homepagina van je Linkedin profiel zie je aan de rechterkant staan : Your profile has been viewed by 15 people in the past 3 days. Als je dit aanklikt kun je zien wie jouw profiel heeft bekeken. Vaak staat er dan : Someone in the Information Services industry from Utrecht Area, Netherlands
Wie is die someone? Heel mysterieus.
Wil je meer zichtbaar zijn en aandacht naar je toe trekken, zorg er dan voor dat jouw naam daar staat en niet someone.
Hoe je dit kunt doen:
Ga bovenin je pagina naar settings: Ga dan naar Privacy settings, dan naar Profile Views en vink het bovenste hokje aan, waar staat: My name and headline (Recommended) Dan ben jij zichtbaar.

2- Tweet-spam
Al je tweets doorsturen naar Linkedin noem ik Tweet-spam. Als je een fanatiek twitteraar bent wordt het irritant om al jouw tweets op Linkedin te zien. Twitter en Linkedin zijn heel verschillende social media.
Twitter gebruik je persoonlijk en zakelijk, op Twitter kun je zonder problemen 20 berichtjes op een dag plaatsen, Twitter is een vluchtig medium, na een uurtje is jouw bericht al weer naar de achtergrond verdwenen.
Linkedin is een zakelijk netwerk met een persoonlijk tintje. Je berichten hebben een langere levensduur dan op Twitter. 20 berichten per dag, zelfs 10 per dag is op Linkedin SPAM,
Kies ervoor om je tweets alleen door te sturen met de hashtag #in. Dan kies je welke tweet ook interessant is voor Linkedin.

3- Onpersoonlijke uitnodigingen
Uitnodigingen met alleen de automatische standaardtekst “I’d like to add you to my professional network on LinkedIn”, zeker als die van onbekenden komen, wekken de indruk dat iemand gemakzuchtig is. Ik zal de moeite doen om uit te zoeken wie dat is en of ik daar mee wil linken. De ander heeft geen moeite gedaan om mij een persoonlijk berichtje te sturen en weet misschien wel helemaal niet met wie hij/zij gaat linken.
Het wekt de indruk (van onbekenden) dat iemand alleen aan het zenden is en zoveel mogelijk contacten wil hebben.
Ik reageer niet op onpersoonlijke uitnodigingen van onbekenden. Die gaan de prullebak in en soms als ik me even verveel, bezoek ik de profielen om te zien wie het is en of ik persoonlijk contact ga maken.
Er is veel geschreven over linken. De één accepteert iedere uitnodiging, de ander alleen van bekenden.
Ik accepteer uitnodigingen van bekenden en onbekenden, want ik wil mijn netwerk graag uitbreiden. Contact heeft voor mij wel een persoonlijk tintje. Online of offline, ik wil een beetje weten met wie ik contact maak: voelt het goed, vind ik de ander interessant, aardig, inspirerend, deskundig…. Rationele en irrationele overwegingen, maar wel altijd een keuze. De keuze is aan jou.

4- Zenden, zenden, zenden
Sommige mensen prijzen telkens weer hun workshop aan, zonder deel te nemen aan discussies, zonder vragen van anderen te beantwoorden. Dat wekt irritatie op en dat levert zeker geen klanten op. Op Linkedin wordt dat algauw gezien als Spam.
Het geheim van sociale media is dat je sociaal bent, dat je geeft en vraagt. Als jij geeft, zal een ander ook eerder geneigd zijn te geven, zoals jou inhuren, of naar jouw workshop komen.
Dus investeer in geven. Bovendien vind ik het erg leuk om te delen. Het geeft mij veel plezier.