Aandacht, plezier en creativiteit.
Ik werd gevraagd om op een managementdag over gastvrijheid en commercialiteit bij een grote cateraar op een creatieve manier meer bewustwording te creëren over gastvrijheid. Aangezien ik met theatrale werkvormen en storytelling werk, wilde ik er vrolijke, creatieve dag van maken, waarin iedereen zelf kon ontdekken en ervaren wat gastvrijheid betekent.
Meteen dacht ik aan “Pike Place Fish Market in Seattle en de visfilosofie“. Ik ben een fan van deze filosofie en ik vind de video fantastisch.
In deze viskraam op een markt in Seattle wordt met veel plezier en creativiteit gewerkt. Ze maken grappen, geven speciale aandacht aan de klanten, gooien met vis en werden er wereldberoemd mee. Stromen toeristen bezoeken de viskraam en kopen vis.
De video is door heel managementland gegaan. Vaak hoorde ik van trainers echter dat de vertaling van de video naar de dagelijkse praktijk groot was. “Moeten wij dan ook met vis gaan gooien”, zeiden de cursisten dan. Daarmee ga je aan de boodschap van de filosofie en de film geheel voorbij.
Daarom heb ik hier een klein artikeltje gewijd aan het gedachtegoed van de visfilosofie dat op 4 peilers steunt. Deze 4 kan ik met speelse werkvormen bewust maken en laten ervaren, zodat er van binnenuit plezier, motivatie, durf en creativiteit ontstaat.
1- Kies je houding
2- Speel, maak plezier
3- Maak je klant blij
4- Aanwezig zijn
Kies je houding
Kies je voor sleur, of kies je voor plezier? De houding waarmee jij naar je werk gaat kies je zelf. Natuurlijk bestaat sleur en kan niemand altijd vrolijk zijn. Toch bestaat er een keuze en als je dat samen doet kun je elkaar helpen bij minder makkelijke dagen en momenten. Het maakt jouw werkdag leuker, vrolijker, het geeft meer energie en dat zie je terug bij de klanten. Doe het vooral samen en ondersteun elkaar. Kies voor motivatie, kies voor plezier, kies voor aandacht.
Speel, maak plezier.
Als je samen plezier kunt hebben, wordt je creatiever. Dan bedenk je gemakkelijker leuke activiteiten; een andere uitstalling, of attenties voor de klant. Plezier maken verhoogt de motivatie en de productiviteit. Kies samen met je collega’s voor plezier. Maak plannetjes hoe je samen meer plezier in het werk kunt krijgen. Verzin samen hoe je de werkzaamheden verdeelt. Wie is waar sterk in, wie kan wie ondersteunen? Doe de dingen eens net anders dan anders. Verras je collega’s, verras je klanten.
Maak je klant blij
Wat maakt jou als klant blij? Bedenk dat eens. Waarom ga jij telkens naar dezelfde kapper, garage, bloemenwinkel? Zij doen iets waardoor jij blij word en vertrouwen hebt. Ze lachen altijd vriendelijk, ze denken met je mee, ze beuren je op, je komt er vrolijk vandaan, je voelt je speciaal……….
Wat heb jij zelf nodig om een blije klant te zijn? Jouw klanten willen hetzelfde. Bedenk wat jouw klanten blij maakt en ze komen terug.
Aanwezig zijn
Hier en nu aanwezig zijn. Te vaak zijn we zo met onze eigen dingen bezig, dat we de klant niet echt zien. Die staat te wachten terwijl jij broodjes uit de oven haalt, of een kassainstructie krijgt. Hoe vaak heb ik dat niet meegemaakt. Ze zien me niet eens staan.
Geef je klant aandacht. Kijk en luister goed naar de klant. Geef een compliment of zeg iets aardigs. De klant voelt zich dan gezien en vind dat prettig. Communiceer met de klant. Komt iemand vaker, vraag dan eens wat meer of zeg iets over de vorige keer.
‘U houdt van saucijzenbroodjes hè, valt me op. Wat vind u van de onze? ‘
‘U heeft haast zie ik, klopt dat? Ik zal u zo snel mogelijk helpen.’
’Wat heeft u een mooie sjaal om mevrouw, die staat u echt goed’.
Kies voor plezier, dat geeft creativiteit, maakt je klant blij en levert jou een goed gevoel en een hogere omzet.

Hallo Richard, Ik weet ook niet waar je hem kunt vinden. Misschien een andere lezer??
Ik ben op zoek naar deze video. Maar helaas is deze blijkbaar niet meer te koop…..heeft iemand een idee hoe ik hier aan kan komen?
Karin,
Super idee, dit ga ik omzetten in de praktijk.
bedankt
groet doris
Hallo Doris,
Kijk even naar de 4 pijlers. Die kun je vertalen naar actie.Ik heb voor een vergadering ook geen kant en klaar plan klaar liggen. Maar waarom laat je ze niet zelf verzinnen hoe ze deze 4 pijlers ook in een vergadering vorm kunnen geven. Kijken wat er dan gebeurt. Veel succes.
Krijg deze film voor het eerst te zien. Dit moet ik nu over gaan brengen in de optiek. Gooien met brillen…haha. Maar even serieus. Ik moet een teamvergadering voorbereiden om fish heen. Met een creatieve input. Iemand nog ideeen?
groet Doris
Diana, dank voor je enthousiasme en woordspeling. het concept is bij velen al bekend, dus weer erg leuk om toch zoveel enthousiaste reacties te krijgen. De inhoud blijft echter waar en werken. Karen
Hi Karen
Ontzettend leuke vi(s)deo! Een aantal jaren geleden ben ik daar ook geweest en hoewel ik absoluut niet van vis hou word je er toch vrolijk en enthousiast van 😉 Dus ook voor NIET vis-liefhebbers bestemd.
IJzersterke argumenten en absoluut waar. Plaats jezelf eens in de schoenen van een klant…hoe wil jij geholpen en benaderd worden? Werkt bij mij en in mijn werk in iedergeval wel.
Succes
Diana
Hallo Fokje, Ja ijzersterk he, vooral als je vertaalslag kunt maken en zin in creativiteit en leven in de zaak hebt.
Hoi Marlies, Leuke woordspeling, ik voel me ook als een vis in het water ( heb net trouwens even gezwommen met de visjes in de zee) met zo’n opdracht.
Hallo Ron,
Ik werd er ook weer helemaal enthousiast van en heb het hele weekend werkvormen verzonnen die ik n.a.v. de 4 peilers met een groep locatiemanagers ga doen binnenkort.
En nu iets bedenken waarmee ik die klanten ( alle deelnemers en opdrachtgever) ook in het zonnetje kan zetten. De creativiteit bruist.
Hallo Karen, wat geweldig dat je deze FISH video doorgeeft. Hij is ijzersterk.
Dank je wel 🙂
Leuk artikel. Met de visfilosofie voelt de klant zich als een vis in jouw water 🙂
Alles draait om maak plezier & oprechte aandacht voor de klant.
Hey Karen,
Wat leuk dat je de vis-filosofie (weer) onder de aandacht brengt. Ik werk er als zo’n acht jaar met teams mee, maar merk nu de laatste maanden, sinds ik zelf ondernemer ben, dat ik het nu pas echt zelf in praktijk begin te brengen…….het kostte mij dus, meer dan ik dacht, wel wat om de vier begrippen echt ‘vulling’ te geven en elke keer weer te verdiepen……wel daar ben ik nu lekker mee bezig en dat maakt werk en leven zooooo leuk!!
Dus: bedankt!!
Groetjes,
Ron
Dank Sandra voor je reactie. “Spelen”, dat is wat ik iedereen toewens en in mijn workshops laat ervaren. Drempels slechten en durven te zijn.
Iedereen op zijn eigen manier en tempo. Dan is er zoveel meer mogelijk. Dat wens je iedereen toch toe.
Het lijkt zo voor de hand liggend, maar doe het maar! Dank voor je samenvatting en nu maar ‘spelen’!
Hartelijke groet,
Sandra Brandt