Geen GTST maar net zo echt als het leven zelf

Dit artikel schreef Richard S.T. de Vries samen met Henri Hartsuiker op 19 September 2011.

Ik deel het graag met jullie.

Trainen met een trainingsacteur voor een goede generale repetitie
Oefenen met een trainingsacteur betekent dat je antwoord krijgt op de vraag: ‘Wat is het effect van mijn gedrag en mijn manier van communiceren?’ Je oefent met bestaand gedrag of met nieuw aangeleerd gedrag.

Trainer en trainingsacteur versterken elkaar
Trainingsacteur Henri Hartsuiker van www.henrihartsuiker.nl en trainer Richard S.T. de Vries van www.devries-adviesentraining.com werken regelmatig samen bij verschillende trainingen. Dit kan gaan om individuele communicatie- en sollicitatietrainingen tot groepstrainingen Klantgericht Werken.

Inzet van de trainer
De trainer gaat met de deelnemers in op theoretische achtergronden vertaald naar de werksituatie van de deelnemers. Er is niets praktischer dan een goede theorie.

Inzet van de trainingsacteur
De kracht van de inzet van een trainingsacteur is dat hij deskundig is in het neerzetten van allerlei soorten en vormen van communicatie en gedrag. De deelnemer ziet zichzelf, bij het gebruik maken van videobeelden, in woord, beeld en gebaar terug. Op basis van aandachtspunten van de trainer en trainingsacteur levert dit een goede generale repetitie op.

Geen GTST maar net zo echt als het leven zelf
Velen gaan uit van de veronderstelling dat het oefenen met een trainingsacteur ‘een toneelstukje aan het opvoeren’ is. Ons uitgangspunt is dat het oefenen met een trainingsacteur geen toneelstukje en geen rollenspel is. De deelnemer aan een training die oefent heeft namelijk geen rol. Hij of zij is zichzelf. De trainingsacteur heeft evenmin een rol. Hij zet op aanwijzing van de trainer een bepaald soort gedrag of specifieke vorm van verbale of non-verbale communicatie neer.

Realistisch nabootsen van de werksituatie
We noemen dat ook wel een gesprekssimulatie. Een simulatie die te allen tijde:
– grote overeenkomsten heeft met de werksituatie van de deelnemer
– de deelnemer alle gelegenheid geeft volop te oefenen aan zijn aandachtspunten
– in een veilige leeromgeving plaatsvindt. De deelnemer, de trainer of trainingsacteur kan een time-out geven waarbij een gesprekssimulatie tijdelijk stil wordt gezet.

Interactieve feedback. Persoonlijke aandachtspunten. Vandaag gehoord, morgen toepassen
Na afloop van een gesprekssimulatie kan de deelnemer even stoom afblazen. Daarna geven zowel de trainingsacteur als de trainer feedback. De trainingsacteur geeft aan wat hij gevoeld heeft en welk gevolg dat had met betrekking tot zijn reactie. De trainingsacteur en de trainer gaan in gesprek met de deelnemer over de feedback. We noemen dat ‘interactieve feedback’. Feedback heeft pas écht effect, zo is onze ervaring, als het herkend wordt door degene die oefent. Feedback met respect voor de deelnemer waarbij persoonlijke aandachtspunten centraal staan.

‘Een uitstekende samenwerking met een trainer is essentieel’
Trainingsacteur Henri Hartsuiker vertelt in onderstaande bedrijfsfilm over de meerwaarde van de samenwerking tussen trainingsacteur en trainer.

Dank aan Richard en Henri, dat ik dit bericht mag delen.
Ik deel hun visie en werk ook op de manier die Henri aangeeft.