blije vissenAandacht, plezier en creativiteit.
Ik werd gevraagd om op een managementdag over gastvrijheid en commercialiteit voor een grote cateraar met theatrale werkvormen, bewustwording en creativiteit te stimuleren.
Meteen dacht ik aan “Pike Place Fish Market in Seattle en de visfilosofie“. Ik ben een fan van deze filosofie en ik vind de video fantastisch.
In deze viskraam op een markt in Seattle wordt met veel plezier en creativiteit gewerkt. Ze maken grappen, geven speciale aandacht aan de klanten, gooien met vis en werden er wereldberoemd mee. Stromen toeristen bezoeken de viskraam en kopen vis.
De video is door heel managementland gegaan. Vaak hoorde ik van trainers echter dat de vertaling van de video naar de dagelijkse praktijk groot was. “Moeten wij dan ook met vis gaan gooien”, zeiden de cursisten dan. Daarmee ga je aan de boodschap van de filosofie en de film geheel voorbij.

Daarom heb ik hier een klein artikeltje gewijd aan het gedachtegoed van de visfilosofie dat op 4 peilers steunt. Deze 4 kan ik met speelse werkvormen bewust maken en laten ervaren, zodat er van binnenuit plezier, motivatie, durf en creativiteit ontstaat.
1- Kies je houding
2- Speel, maak plezier
3- Maak je klant blij
4- Aanwezig zijn

Kies je houding
Kies je voor sleur, of kies je voor plezier? De houding waarmee jij naar je werk gaat kies je zelf. Natuurlijk bestaat sleur en kan niemand altijd vrolijk zijn. Toch bestaat er een keuze en als je dat samen doet kun je elkaar helpen bij minder makkelijke dagen en momenten. Het maakt jouw werkdag leuker, vrolijker, het geeft meer energie en dat zie je terug bij de klanten. Doe het vooral samen en ondersteun elkaar. Kies voor motivatie, kies voor plezier, kies voor aandacht.

Speel, maak plezier.
Als je samen plezier kunt hebben, wordt je creatiever. Dan bedenk je gemakkelijker leuke activiteiten; een andere uitstalling, of attenties voor de klant. Plezier maken verhoogt de motivatie en de productiviteit. Kies samen met je collega’s voor plezier. Maak plannetjes hoe je samen meer plezier in het werk kunt krijgen. Verzin samen hoe je de werkzaamheden verdeelt. Wie is waar sterk in, wie kan wie ondersteunen? Doe de dingen eens net anders dan anders. Verras je collega’s, verras je klanten.

Maak je klant blij
Wat maakt jou als klant blij? Bedenk dat eens. Waarom ga jij telkens naar dezelfde kapper, garage, bloemenwinkel? Zij doen iets waardoor jij blij word en vertrouwen hebt. Ze lachen altijd vriendelijk, ze denken met je mee, ze beuren je op,  je komt er vrolijk vandaan, je voelt je speciaal……….
Wat heb jij zelf nodig om een blije klant te zijn? Jouw klanten willen hetzelfde. Bedenk wat jouw klanten blij maakt en ze komen terug.

Aanwezig zijn
Hier en nu aanwezig zijn. Te vaak zijn we zo met onze eigen dingen bezig, dat we de klant niet echt zien. Die staat te wachten terwijl jij broodjes uit de oven haalt, of een kassainstructie krijgt. Hoe vaak heb ik dat niet meegemaakt. Ze zien me niet eens staan.
Geef je klant aandacht. Kijk en luister goed naar de klant. Geef een compliment of zeg iets aardigs. De klant voelt zich dan gezien en vind dat prettig. Communiceer met de klant. Komt iemand vaker, vraag dan eens wat meer of zeg iets over de vorige keer.
‘U houdt van saucijzenbroodjes hè, valt me op. Wat vind u van de onze? ‘
‘U heeft haast zie ik, klopt dat? Ik zal u zo snel mogelijk helpen.’
’Wat heeft u een mooie sjaal om mevrouw, die staat u echt goed’.

Kies voor plezier, dat geeft creativiteit, maakt je klant blij en levert jou een goed gevoel en een hogere omzet.

De trainingsvideo en ander trainersmateriaal kunt u bestellen bij: www.tfc.nl