Van klacht naar kracht

Planningsgesprekken

Hoe krijg je energie van planningsgesprekken?

‘Het is weer de tijd van de planningsgesprekken’, zei ze met een diepe zucht. ‘Ik heb 40 medewerkers in mijn team! Dat wordt een zware tijd, want ik wordt zo moe van die gesprekken. Al dat gezeur en ik heb ook niet altijd oplossingen paraat. Misschien ben ik niet geschikt als leidinggevende’, concludeerde ze.

Ik schrok van haar uitspraak. Haar conclusie was tegen haarzelf gericht. Ze miste het inzicht in wat planningsgesprekken zouden kunnen opleveren, ze wist niet hoe. Ik besloot haar te helpen met storytelling.

Nachtmerrie

Het planningsgesprek wordt een nachtmerrie voor de leidinggevende als de medewerkers niet geleerd hebben om hun wensen resultaatgericht te brengen.
Ik speel vaak de leidinggevende in trainingen over de gesprekscyclus. Al bij het eerste gesprek voel ik al mijn energie wegzakken als er alleen maar klachten en onmogelijke oplossingen gebracht worden.

Medewerker: ‘Er moet echt iemand bij, ik red het gewoon niet. Iedere dag werk ik over en ik sta tegenwoordig met hoofdpijn op en de burgers zijn nooit tevreden en van afdeling X krijg ik nooit wat ik hebben moet.’

Hier kan de leidinggevende niks mee, want er is geen budget voor een paar extra fte’s.
Als de medewerker geleerd heeft om een resultaatgerichte wens te formuleren waar iedereen beter van wordt, zal de leidinggevende graag instemmen en ook plezier in het gesprek hebben.

Droom

Medewerker: ‘Om onze burgers beter van dienst te kunnen zijn en ook afdeling X te ontlasten, zou ik graag geautoriseerd worden om een aantal vergunningen zelf te verlenen. Dat scheelt mij veel tijd, ik schat in zeker twee uur per dag omdat ik dan niet 12 x per dag contact hoef op te nemen met afdeling X. Zij hebben het ook druk en mijn aanvragen komen vaak op de stapel te liggen en de burgers komen vaak voor niks langs.
Alle partijen zullen dan van veel ergernissen verlost zijn. Ik krijg dan wel meer werk omdat mijn handelingen meer tijd kosten. En ik zal een coaching van een dag nodig hebben, maar al op de korte termijn zal het ons dus veel opleveren. Ik heb uitgerekend dat ik dan te weinig tijd zal hebben voor taak A, maar daar kom ik nu ook bijna niet aan toe. Ik heb wel ideeën hoe dat op te lossen en die wil ik ook graag met je bespreken’

Dat klinkt toch heel anders. Nu zal de leidinggevende nieuwsgierig luisteren naar de medewerker en samen zullen ze de beste oplossing vinden. beiden zullen enthousiast zijn en vol energie het gesprek voeren.
Wensen worden heel vaak verpakt als klachten.
Als de medewerker nog niet heeft geleerd om het heft in eigen hand te nemen, kan de leidinggevende leren om de juiste vragen te stellen. Mijn werkwijze met het storytellingmodel ‘Onderweg’ helpt om inzicht te krijgen in de onderdelen van een verhaal en met die ingrediënten kun je dan tijdens het gesprek spelen.
Hoe zou het zijn als je samen die klachten naar krachten om kunt buigen?
Leer te luisteren naar de wens achter de klacht. Hoe krijg je dat verhaal boven tafel?
Welke stappen kun je daar uit destilleren om weer een krachtige weg in te slaan?

Training voor leidinggevenden: Leer te luisteren naar de wens achter de klacht en maak samen met de werknemer een nieuw verhaal.

Training voor medewerkers: Leer zelf je klacht om te buigen naar een wens en je eigen kracht in te zetten naar de vervulling van je verlangen.

Ik zie graag jouw verlangen tegemoet. Mail me of bel me : 0624700749