Blog Creëer je eigen mythe

elevatorpitch

Elevatorpitch, een prikkelende presentatie.

Gesproken visitekaartje in 20 seconden.

Wellicht heb je wel  eens meegemaakt dat je onverwachts in een korte tijd moest vertellen wat je doet en waar je werkt? Dat kan op ieder willekeurig moment plotseling gebeuren en juist dan vind je de juiste woorden niet. Daar is een “prikkelende presentatie” voor nodig.

Wat is een elevatorpitch?
De  “elevatorpitch” is een korte persoonlijke presentatie van jou en jouw werk.
In deze  liftpresentatie heb je  20 seconden de tijd om jezelf, je werk, product of bedrijf te presenteren, tussen de 1e en de 10e verdieping.
Het is een compacte, duidelijke beschrijving van je werkzaamheden en waarden met passie gebracht.

Waarom een elevatorpitch?
Het belang van een korte persoonlijke presentatie is dat je helder, met passie en overtuigend kunt vertellen wat jij voor de ander kunt betekenen. 
Met een elevatorpitch breng je een gesprek op gang. Je wilt de ander nieuwsgierig maken naar dat wat jij te bieden hebt. Het is dus niet direct een verkooppraatje, het is een kennismaking met jou.

Schrijf een eigen elevatorpitch (60 woorden)
Bereid je elevatorpitch voor omdat je dan de woorden die belangrijk voor je zijn, paraat hebt. Als jij jouw teksten goed hebt voorbereid, heb je voldoende bagage om telkens weer de goede woorden te vinden en kun je aandacht houden voor je gesprekspartner. Iedere situatie vraagt weer net weer een andere variant van je elevatorpitch, afhankelijk van degenen tegen wie je spreekt.
Een goede tekst schrijven, is het startpunt. In 60 woorden vertel  je wat je doet, voor wie je dat doet, wat de waarde ervan voor de ander is en wat jij belangrijk vindt. Als je de tekst af hebt kun je hem uitproberen en feedback vragen.
Je kunt de inhoud van je ‘sprekende visitekaartje’ als volgt opbouwen:

Basis elevatorpitch

  • Stelling (optioneel)
  • Naam
  • Wat doe je?
  • Wat is van belang voor jou? (optioneel)
  • Wat kun jij betekenen voor de klant? / Wat heeft de klant aan jou?
  • Sluit af met een vraag.

TIPS

  • Authenticiteit. Wees oprecht.
  • Gebruik woorden die de ander begrijpt.
  • Kort en krachtig.
  • Begin of eindig met een vraag.
  • Vervang Engelse woorden door Nederlandse.
  • Spreek in de actieve vorm: Ik wil  i.p.v. ik zou willen.
  • Eventueel een kort voorbeeld van wat jij doet.
  • Wat ik goed kan is…
  • Ik geniet daarvan omdat…
  • Ik doe dat graag voor:

Voorbeeld van een elevatorpitch

Ik ben Karen de Vries.
‘Als jij jezelf niet laat zien, dan weet ik niet wie je bent!’
Met een elevatorpitch stel je jezelf heel kort en krachtig voor.
Als trainer in presentatietechnieken begeleid ik je om een overtuigende pitch te maken waarmee jij een onvergetelijke indruk maakt.
Heb jij al een korte en krachtige elevatorpitch?

Voorbeeld van een elevatorpitch

Ik ben Ronald Terweij en ik zorg voor de hygiëne in de operatiekamers van een regionaal ziekenhuis.
Daardoor weten patiënten dat ze de beste zorg krijgen en de kans op besmettingen heel erg klein is.
Hoe belangrijk is hygiëne voor jou als je patiënt zou zijn?

Jezelf natuurlijk presenteren
Mijn aandacht gaat vooral uit naar de persoonlijke kant van de presentatie en de manier waarop: houding, beweging, stem, overdracht en contact.  Een persoonlijke presentatie vraagt immers lef, authenticiteit, creativiteit en aandacht.
Tips die ik in mijn workshops geef, zijn:

  • Houding: energiek, rechtop, met plezier.
  • Sta op 2 benen voor voldoende stevigheid.
  • Laat je handen vrij, zodat ze mee kunnen bewegen op de gesproken tekst.
  • Spreek duidelijk en kijk of de ander je begrijpt.
  • Luister actief naar de ander en laat dat merken door te knikken, te hummen enz.

Gebruik van de elevatorpitch in de praktijk
Deze korte presentatie is heel geschikt voor conferenties, recepties en online ontmoetingen.
Afhankelijk van de bijeenkomst kun je ook een langere presentatie voorbereiden. Deze persoonlijke presentatie verandert telkens, omdat je toehoorders telkens verschillend zijn. Op een verjaardagsfeestje zul je andere woorden gebruiken dan tussen vakgenoten. Schrijf verschillende teksten voor verschillende doelgroepen en pas ze telkens aan. Houd de presentatie levend, met elke keer een passend voorbeeld in je achterhoofd, want… je wilt graag dat er een gesprek ontstaat over jouw werk.
Oefen de teksten en laat ze dan weer los. Niets is dodelijker dan een opgezegd verhaal. Je verliest dan het contact met je gesprekspartner.
Je zult merken dat je na wat oefening de woorden wel paraat hebt. Dat je het iedere keer net weer even anders zegt, houdt het levendig!

Veel plezier met jouw prikkelende presentatie.

Karen de Vries

Wellicht ook interessant voor jou:
3 tips voor een goede elevatorpitch
11 tips voor een interactieve presentatie